WOMAN FIGURE IN TURKISH SURREALIST PAINTING


Abstract views: 118 / PDF downloads: 50

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10425123

Keywords:

Surrealism, Turkish Art, Women

Abstract

Surrealism, which corresponds to Surrealism in Turkish, emerged during the war and depression in Europe. It is known as the most widespread and longest-lasting current of its period, which affected the whole world. Artists advocating surrealism go after the subconscious traces and dreams that reality creates in people's minds and produce works on this situation. It is seen that surreal elements are used in the architectural works of the Seljuk period and the miniatures of the Ottoman period in Turkish Painting Art. After the 1960s, it gained importance in Turkey and works with traces of Surrealism began to be produced by Turkish painters. It is seen that the surrealism movement still has an important effect on painters in contemporary Turkish painting art. The female figure is widely used in surrealist painting in Turkey. The image of woman is associated with nature, life and even the whole of life. Innocence, sanctity, mercy, fertility, elegance, creativity, protection and strong expression of women are depicted in every work in which the female figure is used. The aim of this article is to indicate the reflections and development process of Surrealism in Turkish art with its emergence in Europe and to examine the place of the female figure in Turkish Surrealist works. In the study, historical research model from qualitative research method was applied. As a result, it has been observed that the image of woman has an important place in Turkish Surrealist Painting Art, women are valued and many Turkish Surrealist artists describe the woman image with a positive and important point of view.

References

ACAR, L. (2011). Gerçeküstücülük (Sürrealizm) ve Türk resim sanatına yansıması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.

AKDAĞLI, S. (2020). Sürrealizm Gerçekliğinde Kadın İmgesi ve Sürrealist Kadın Sanatçılar, Researcher: Social Science Studies, Cilt 8, Sayı 1, s. 40-56.

AZİZSOY, A. (2015). Siyahkalem Yapıtlarındaki Şamanist ve İslami Öğeler Üzerine Notlar, Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, Cilt:4, Sayı:7, s. 87-100.

ÇALIŞKAN, Y. (2019). Türk Resim Sanatında Sürreal Eğilimler, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.

DALDABAN, H.K. (2006). Gerçeküstü Resmin Oluşumunun Nesnenin Dönüşümüne Bağlı Olarak İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Adana.

DOHERTY, N. (2021). In Memoriam Selma Gürbüz, https://www.thedreamingmachine.com/in-memoriam-selma-gurbuz/ . (Erişim Tarihi: 25.10.2023)

EDGÜ, F. (2012). Selma Gürbüz için Üç Yazı, Sel Yayıncılık, İstanbul.

FARTHING, S. (2014). Sanatın Tüm Öyküsü, Çev. G. Aldoğan ve F. Candil Çulcu, Hayalperest Yayınevi, İstanbul.

GÖĞEBAKAN, Y. (2014), “Çağdaş Türk Resim Sanatındaki Sürrealist Yaklaşımların Kaynağı

Olarak Mehmet Siyah Kalem Resimleri”, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Sayı 30, s. 107 – 128.

KARAALİOĞLU, O. (2017). Sürrealizmin Modern Türk Resim Sanatına Etkileri, Ulakbilge, 2017, Cilt 5, Sayı 12, s. 781-793.

KARAATA, E. (2018). Nazan Erkmen İllüstrasyonlarında Anadolu ve Mezopotamya Sanatının Etkisi, International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, Cilt: 3, Sayı: 4, s. 33-48.

KRAUSSE, A. C. (2005). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü, Çev. Dilek Zaptcıoğlu, Literatür Yayınları, İstanbul.

ÖZEREN, A. C. (2023). Üzerinde Bahar Çiçekleri Açmış, https://tr.pinterest.com/pin/400116748127180921/ , Erişim Tarihi: 01.01.2023

SARI, K. (2022). Sürrealist Kadın Ressamlar, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Edirne.

SUCİ, M. (2017). Türk Resim Sanatında Gerçeküstücü Ressamlar, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi, İstanbul.

SUMRU, N. (2009). Dream Artta Lö Kapital, https://www.oocities.org/guncelsanat/yukselarslan.htm (Erişim Tarihi: 25.10.2023)

ŞEN, Ü. S. (2005). “Sanat Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Kullanılması”, Atatürk

Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt 5, Sayı 1, s. 343-360.

UYSAL, E. (2009). Komet ve Mehmet Güleryüz'ün resimlerinde fantastik figürasyon ve mekan yorumları, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Sanatta Yeterlik Tezi, İzmir.

Published

2023-12-22

How to Cite

YAVUZ, F. M., & ÖZDEMİR, G. (2023). WOMAN FIGURE IN TURKISH SURREALIST PAINTING. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 9(36), 129–141. https://doi.org/10.5281/zenodo.10425123