RENKLERİN HEYKELLERDEKİ SESSİZ GÜCÜ: ANLAM KATMANLARI
THE QUIET POWER OF COLORS IN SCULPTURES: LAYERS OF MEANING


DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14870142Anahtar Kelimeler:
Renkli heykel, heykel ve izleyici, rengin diliÖzet
Heykel sanatında renk, yalnızca estetik bir unsur değil, aynı zamanda anlam ve duygu aktarımında güçlü bir araçtır. Renklerin heykellerdeki kullanımı, tarih boyunca sanatsal anlatımın gelişimiyle paralel bir değişim göstermiştir. Ancak, sanat tarihine bakıldığında renkli heykellerin çoğu zaman ikinci planda kaldığı görülmektedir. Bu çalışmanın temel problemi, rengin heykellerde nasıl bir anlatım aracı olarak kullanıldığı ve izleyiciyle eser arasındaki etkileşimi nasıl güçlendirdiğidir. Çalışmanın amacı, heykel sanatında rengin tarihsel süreç içindeki değişimini ele alarak, renklerin estetik, psikolojik ve kavramsal anlamlarını ortaya koymaktır.
Araştırmada yazılı ve görsel akademik kaynaklar taranarak tarihsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Antik Mısır’dan günümüze kadar renklerin heykellerdeki işlevi incelenmiş, her dönemin kendine özgü sanatsal anlayışıyla renk kullanımının nasıl değiştiği tartışılmıştır. Bulgulara göre, Antik Mısır’da renkler dini ve mitolojik anlamlar taşırken, Ortaçağ’da ruhani bir bağ kurulmasını sağlamış, Rönesans’ta bireysel ifade biçimi olarak öne çıkmıştır. Modern sanatla birlikte renkler kavramsal ve simgesel bir anlatım aracına dönüşmüştür.
Sonuç olarak, renkler heykellerde sessiz ama etkili bir dil oluşturarak sanatçının düşüncelerini izleyiciye aktarma sürecinde önemli bir rol üstlenmiştir. Bu çalışmayla, renklerin heykel sanatındaki işlevinin sadece estetik bir unsur olmadığı, aynı zamanda sanatsal anlatımı güçlendiren çok katmanlı bir ifade aracı olduğu ortaya konulmuştur.
Referanslar
Bulat, M. (2007). Modern heykelin doğuşu. Sanat Dergisi, (11), 83-89.
Daşkesen, H. (2020). Rengin heykel sanatında anlam ve biçime etkisi. Sanatta yeterlik tezi, Marmara Üniversitesi.
Dilek, Y. (2022). Eski Mezopotamya ve eski Mısır’da Mavi Renk kullanımının sembolik anlamları. OANNES-Uluslararası Eskiçağ Tarihi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 163-179
Erkman, F. (1987). Göstergebilime giriş. Alan.
Yüksel, E. (2020). Bütün yönleriyle sağlık iletişim kuram, uygulama ve tartışmalar. Literatürk Academia.
Oğraş, Ç. (2022). Picasso’nun mavi dönem resimlerinde melankoli kavramının yeri. Journal of Arts, 5(4), 213-221.
Pastoureau, Michel. (2017). Mavi: Bir Rengin Tarihi, Çev: İnci Malak Uysal. Can Yayınları, 2017.
Thavapalan, S., Strenger, J., & Snow, C. (2016). Color and meaning in ancient Mesopotamia: The Case Of Egyptian Blue. Zeitschrift Für Assyriologie, 106(2), 198-214.
İnternet Kaynaklar
Faaturuma (Melancholic) Paul Gauguin 1891
https://artsandculture.google.com/asset/faaturuma-melancholic-paul-gauguin/_QF3rh6L3QUGcA?hl=en.the 20 tb Centıury Art book, Honkong, 1996
Ütopya, Distopya,
https://utopiadystopiawwi.wordpress.com/dada/jean-hans-arp/birds-in-an-aquarium/?utm_source, Erişim Tarihi:8.01.2025
(https://www.turelart.com/jeff-koons/?utm)
(https://www.atolyerumeli.com/post/ba%C5%9Fl%C4%B1%C4%9F%C4%B1n%C4%B1 z-blogunuz-ne-hakk%C4%B1nda-88).
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Socrates Journal of Interdisciplinary Social Researches

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.