DOĞADA ETİK SÖYLEM OLARAK EKOFEMİNİST SANAT

ECOFEMINIST ART AS ETHICAL DISCOURSE IN NATURE


Özet Görüntüleme: 72 / PDF İndirme: 35

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14741205

Özet

Araştırma;  ekofeminist düşüncenin sanatsal temsilleri eksenine alan sanat yapıtlarının incelenmesi ve irdelenmesi hedeflenmiştir. 1960' lardan sonra sanat dünyasında belirginleşen bu sanatsal temsiller, dönemin sanatçıları tarafından oluşturulan yapıtlar üzerinden mercek altına alınmıştır. Ekofeminist bakış açısından irdelenmiş olan Agnes Denes, Aviva Rahmani, Mierle Laderman Ukeles ve Seniha Ünay, doğaya dair derin bir anlayış ve duyarlılıkla sanatsal yapıtlarını oluşturmuşlardır. Bu sanatçılar, güncel sanatsal ifade olanakları ve sergileme yöntemlerinden yararlanarak, kadın-doğa kavramlarına odaklanmışlardır. Bu kavramsal süreçlerin incelenmesiyle, sanatçıların doğayı algılama ve yorumlama biçimlerinin, yapıtlarında doğa ve kadın meselesini merkeze aldıkları görülmüştür. Agnes Denes, Aviva Rahmani, Mierle Laderman Ukeles ve Seniha Ünay, doğanın sömürülmesine dikkat çekmiş ve kadınlar üzerindeki ataerkil hakimiyet arasında bir bağ olduğu düşüncesi üzerinde durmuşlardır. Ekofeminist sanat, çevre bilincini hem kadın hem de doğa üzerindeki tahakküme dair eleştiriyi sanatçı duyarlılığıyla göstermiştir. Araştırma sürecinde sanat literatürü, arşivler, sanatçı web siteleri detaylı olarak incelenmiş ve eleştirmenler, sanat tarihçileri ve sanatçıların görüşlerinin bulunduğu yayınlardan yararlanılmıştır. Bu araştırmanın amacı, ekofeminist hareketin kadın ve doğanın sanatta nasıl temsil edildiğine dair katkı sunması amaçlanmıştır.

Referanslar

Bookchin, M. (2014). Toplumsal ekolojinin felsefesi: Diyalektik doğalcılık üzerine. (Çev. R.G. Öğdül). Sümer.

Mies, M. (2011). Ataerki ve birikim. (Çev. Y. Temürtürkan). Dipnot.

Sezgin, E. (2022). Sanat ve ekoloji. (Çev. M. Tokmakçıoğlu, E. Sezgin). İletişim.

Shiva, V ve Mies M. (2018). Ekofeminizm. (Çev. İ. Urkun, Kelso). Sinek Sekiz.

Diğer Kaynaklar

Https://www.senihaunay.com/bahce-gunu, 05.11.2024.

Görsel Kaynakça

Görsel 1. http://www.agnesdenesstudio.com/works7_1_popup.html, 05.11.2024.

Görsel 2. http://www.agnesdenesstudio.com/works7_3_popup.html, 05.11.2024.

Görsel 3.

https://www.avivarahmani.com/ghostnets?itemId=dgodrgneqdna6bsat65xzza1plm0ui-adrth, 05.11.2024.

Görsel 4.

https://www.avivarahmani.com/ghostnets?itemId=d9d09fq39b9232cbpp45rfkcrhufon-hsk72, 05.11.2024.

Görsel 5. https://www.tabletmag.com/sections/arts-letters/articles/mierle-laderman-ukeles, 05.11.2024.

Görsel 6. https://jewishartsalon.org/mierle-laderman-ukeles/mierle-laderman-ukeles-maintenance-art-at-the-queens-museum/?noamp=mobile, 05.11.2024.

Görsel 7. https://www.senihaunay.com/bahce-gunu/, 05.11.2024.

İndir

Yayınlanmış

2025-01-31

Nasıl Atıf Yapılır

AYCI, B., & ÖZGÜR, F. (2025). DOĞADA ETİK SÖYLEM OLARAK EKOFEMİNİST SANAT: ECOFEMINIST ART AS ETHICAL DISCOURSE IN NATURE. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Researches, 11(49), 85–93. https://doi.org/10.5281/zenodo.14741205