OSMANLI TARİHİNDE HAMAM KÜLTÜRÜ VE TEKSTİLLERİ

HAMMAM CULTURE AND TEXTILES IN OTTOMAN HISTORY


Özet Görüntüleme: 39 / PDF İndirme: 16

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11365687

Anahtar Kelimeler:

Hamam Tekstilleri, Havlu, Hamam Ritüeli, Bezeme, Etnografya.

Özet

Türk halkının binlerce yıllık su sevgisi, Anadolu kültürünün ve İslamiyet’in de etkisi ile geleneksel hamam ritüellerini meydana getirmiştir. Hamam kültürü ile birlikte tekstil malzemelerine ihtiyaç duyulmuştur. Osmanlı’da hamam tekstilleri ve bezemelerinin nitelikleri hamama giden ailelerin sosyal statülerini belirlemiştir. Hamam ritüelleri tüm dünyada “Türk Hamamı” unvanına layık görülmüştür. Saraydan halka yayılan bezeme sanatı hamam tekstillerinde kullanılmıştır. Bu tekstiller; gelin ve damat hamamı, sünnet hamamı, asker hamamı gibi ritüeller için sanat eseri niteliği taşımaktadır. Önemli bir hamam tekstili olan havlu; kumaş yüzeyindeki ilmeklerinden dolayı ilk olarak “hav”lı adını almış ve günümüze havlu olarak gelmiştir. En önemli özelliği “hav” ilmeklerinden dolayı su emebilmesidir. Bu nedenle özellikle ıslak mekânlarda tercih edilmektedir. Genel olarak ilmekli bir doku özelliği taşıyan havlu, ilmeksiz olarak da dokunmuştur. İşlemeler ile bezenmiş ve halk arasında; peşkir, mezel, saçaklı, destimal, yağlık, çevre, mendil, makrama, gergah fişkiri, yağdan, yüz bezi, peştamal, üslük, futa olarak adlandırılmıştır.  Bu ürünler boyutlarının, kullanım alanlarının farklılığı nedeniyle yöresel olarak değişik isimler alsa da kurulanma, silinme, örtünme amaçlarına hizmet etmektedir. Araştırmada, bazı kayıtlardaki Osmanlı hamam tekstillerinin incelenmesi amaçlanarak Türk havlusunun tekstil üretim tarihindeki yeri ve önemi açıklanmaktadır. Bu bağlamda arşiv ve koleksiyonlardan doğrudan yararlanılarak doküman analizi yapılmıştır. Çalışma; tarihsel süreçler arasındaki ilişkilerin ortaya konulması ve metodolojik unsurların ele alınması açısından önem taşımakta ve mevcut alana katkı yapmayı hedeflemektedir. Osmanlı Saray kayıtlarında adı hamam gömleği olarak geçen, günümüze kadar muhafaza edilebilmiş, Sultan IV Murad’a (1623-1640) ait saraydaki tek hamam gömleği olan bu  eser çalışmada incelenmiştir. Havlu adına önemli bir diğer kaynak olan “1851’den 1951’e Kraliyet Türk Havlusunun Yüz Yılı” adıyla İngiltere’de Kraliyet Türk Havlusu Sanayinin Kuruluş öyküsü araştırılmıştır. Bu kaynakta; Türk havlusunun, havlu üretim teknolojisinin gelişmesinde dünyaya nasıl ilham kaynağı olduğu anlatılmaktadır. 

Referanslar

Başarır, Ö. (2011). XVIII. Yüzyıl Osmanlı Taşrasında Statü-Servet İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme, International Journal of History, 3: 56-57.

Christy, W. M., Sons, Ltd. (1951). 100 Years of The Royal Turkish Towel. Manchester.

Çakmut, F. (2006). Hamam, Osmanlı’da Yıkanma Geleneği ve Berberlik Zanaatı, Osmanlı’da Hamam Geleneği. Topkapı Sarayı Müzesi Sergi Kataloğu, İstanbul.

Ertuğrul, A. (2009). Hamam Yapıları ve Literatürü. Türkiye Araştırmalar Literatür Dergisi, 13 (7): 242-260.

Kayaoğlu, İ. G. (1998) Eski İstanbul’da Gündelik Hayat. Aksoy Yayıncılık, İstanbul.

Koçu, E. R. (1969). Türk Giyim Kuşam Sözlüğü. Sümerbank Kültür Yayınları, Ankara.

Kütükoğlu, M. S. (1978). 1009 (1600) Tarihli Narh Defterine Göre İstanbul’da Çeşitli Eşya ve Hizmet Fiyatları. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Enstitüsü Dergisi.

Kütükoğlu, M. S. (1983). Osmanlılarda Narh Müessesesi ve 1640 Tarihli Narh Defteri. Enderun Kitabevi, İstanbul.

Önder, Ö. (1995). Antika ve Eski Eserler Kılavuzu. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.

Sancar, A. (2010). Osmanlı Kadını Efsane ve Gerçek. Kaynak Yayınları, İstanbul.

Tezcan, H. (2009). Eski Hamam Eski Tas, Osmanlı Hamam Tekstilinin Tarihçesi. Sergi Kataloğu, İstanbul.

Topçu, E. (2010). Ab-ı Hayat Geçmişten Günümüze İstanbul’da Su ve Su Kültürü, Adell Armatür ve Vana Fabrikaları A. Ş. Sergi Kataloğu, İstanbul.

Topçu, E. (2013). El Emeği Göz Nuru İşlemeli Havlular Peşkirler. Collection Dergisi.

Tufan, Ö. (2006). Hamam, Osmanlı’da Yıkanma Geleneği ve Berberlik Zanaatı, Hamam Malzemeleri. Topkapı Sarayı Müzesi Sergi Kataloğu, İstanbul.

Yayınlanmamış, 1632-1640 Tarihli Sultan IV. Murat’ın Hamam Gömleği, İstanbul: Topkapı Saray Müzesi, 13-476 Numaralı Arşiv.

Yayınlanmamış, 19. Yüzyıla ait 134 cm. Uzunluk ve 35 cm. Genişlikteki İki Sedir Yastığı. İstanbul: Topkapı Saray Müzesi, 8-636 Numaralı Arşiv.

Yayınlanmamış, 19. Yüzyıla Ait Geç Beyaz Sedir Örtüsü 350 cm. Uzunluk ve 45 cm. Genişliktedir. İstanbul: Topkapı Saray Müzesi, 8-638 Numaralı Arşiv.

Yegül, F. K. (2009). Anadolu Su Kültürü: Türk Hamamları ve Yıkanma Geleneğinin Kökleri ve Geleceği. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Anadolu (Anatolia) Dergisi 35: 99-118.

Yentürk, N. (2010). Kültür Tarihimizde Hamam. Tematik Türkoloji Dergisi, 2: 94-102.

İndir

Yayınlanmış

2024-05-28

Nasıl Atıf Yapılır

KOÇAK, S. Çiğdem. (2024). OSMANLI TARİHİNDE HAMAM KÜLTÜRÜ VE TEKSTİLLERİ: HAMMAM CULTURE AND TEXTILES IN OTTOMAN HISTORY. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 10(41), 21–34. https://doi.org/10.5281/zenodo.11365687