MEYERHOLD’UN TİYATRODAKİ PERFORMANS DÜŞÜNCELERİ

MEYERHOLD’S THOUGHTS ON PERFORMANCE IN THE THEATRE


Özet Görüntüleme: 9 / PDF İndirme: 7

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13982131

Anahtar Kelimeler:

Weswald Meyerhold; Tiyatro Yönetmenliği; Rus Tiyatrosu; Biyomekanik.

Özet

Bu makale, Rus yönetmen Weswald Meyerhold'un performans teorileri ve düşüncelerinin 20. yüzyılın ilk yarısındaki oluşumu ve evrimini ele almaktadır. XIX. yüzyılın sonlarında Konstantin Stanislavski ve Nemiroviç Dançenko tarafından kurulan "Moskova Sanat Tiyatrosu", tiyatro alanında yeni gelişmelere yol açtı. Ayrıca Meyerhold'un Sembolik Tiyatro, Statik Tiyatro, Şiirsel Tiyatro, Stylization Tiyatronun (Metodist Tiyatro) performans özelliklerini ve kurallarını tanıma ve tanıtma alanındaki çabalarının yanı sıra sahne alanının sınırlarını ve çerçevelerini keşfetme ve yapılandırmacı dekorasyonu kullanma konusundaki cesaretinden de bahsedilmektedir. Bu makalede Meyerhold'un "Yazar ve Yaratıcı Yönetmen" konusundaki düşünce ve teorik ilkeleri ve yönetmen olarak dramaturji ilkelerinin sahnede nasıl uygulanacağı tartışılmaktadır. Ayrıca makalede Meyerhold'un oyunculuğa, özellikle de "Biomechanics (Biyomekanik)" yönteme ilişkin görüşleri ele alınmaktadır. Meyerhold, sahne ile seyirciyi bir araya getirerek, simgeci, grotesk ve konstrüktivist öelere yer verir. Makalede Meyerhold, Stanislavski'nin psikolojik oyunculuk anlayışından nasıl yararlandığını ve fiziksel hareketin önemli bir rol oynadığı biyomekanik oyunculuğu korurmasından bahs edilmiştir.

Referanslar

Bentley, E. (1990). The Theory of the Modern Stage: An Introduction to Modern Theatre and Drama, Penguin Books, 87, 171.

Braun, E. (2006). Meyerhold: A Revolution in Theatre, Londra, Methuen Publishing, 38, 39, 41-50, 78, 189, 193, 223.

Gladkov, A.K. (1998). Meyerhold Speaks/Meyerhold Rehearses, Routledge Publishers, 24, 29, 33, 49, 137.

Hodge, A. (2000). Twentieth-Century Actor Training, Londra, Routledge, 27, 42 45, 49, 84, 146.

Hoover, M. L. (1988). Meyerhold and His Set Designers, New York, Peter Lang Inc., International Academic Publishers, 87, 96, 146.

Leach, R. (2013). Revolutionary Theatre, Londra, Routledge Publishers, 54, 193.

Mirsky, D.S. (1999). A History of Russian Literature: From Its Beginnings to 1900, Northwestern University Press, 321.

Pitches, J. (2003). Vsevolod Meyerhold, Londra, Routledge, 27, 31, 35, 95, 97.

Roubine, J. J. (January 1, 1980). Théâtre et mise en scène, Presses universitaires de France, 33, 37.

Stanislavsky, C. (2004). My Life in Art, Amerika, University Press of the Pacific, 20, 300, 312, 319.

İndir

Yayınlanmış

2024-10-23

Nasıl Atıf Yapılır

ASLAN, A. (2024). MEYERHOLD’UN TİYATRODAKİ PERFORMANS DÜŞÜNCELERİ: MEYERHOLD’S THOUGHTS ON PERFORMANCE IN THE THEATRE. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 10(46), 113–125. https://doi.org/10.5281/zenodo.13982131