BATHROOM TEXTILE DESIGN, PRODUCTION ANALYSES AND APPLICATIONS

BANYO TEKSTİLİ TASARIMI, ÜRETİM ÇÖZÜMLEMELERİ VE UYGULAMALAR


Abstract views: 284 / PDF downloads: 6

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14587743

Keywords:

Home Textiles, Bathroom Textiles, Creativity, Design Competition, Production Analysis.

Abstract

Turkey is a rich and deeply rooted region where textile arts have been born and developed throughout history, producing objects for daily use and standing today as one of the world’s major textile centers. Historically, regions known for producing unique and characteristic textiles through techniques like weaving, knitting, printing, embroidery, and dyeing have also evolved into significant modern textile cities. One such city is Denizli, which not only continues traditional production methods but also combines advanced manufacturing techniques with innovative design approaches. This has made Denizli a global hub in bath textiles, with a substantial share in exports. Maintaining and advancing this critical position will be possible through branding and the development of original designs with innovative ideas.

In many institutions offering Textile Design education, bath textiles are covered briefly under the title of towel techniques. However, looking at the textile industry in Turkey, home and bath textiles are areas where design plays a crucial role in both exports and branding journeys. For this reason, the Denizli Exporters Association (DENIB), aiming to highlight the importance of producing high-value-added products focused on design and designers, organizes the unique DENIB Design Home and Bath Textile Competition. This competition seeks to contribute to the home textile industry and design students, raising awareness through its project.

This study highlights the importance of designing bath textile products in textile design and includes examples of designs and application processes from students who received awards in the Bath category at the 2nd and 3rd Home and Bath Textile Competitions organized by the Denizli Exporters Association. The examples in this study have been analyzed visually and technically in the context of creativity, detailing their production processes, and discussing their contributions to the field. The study also aims to emphasize the significance and benefits of university-industry collaboration.

References

Acar, D. N. (2004). Bornoz ve havlu konfeksiyon süreci üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.

Arıgil, S. (1999). Geçmişten günümüze dokuma resim sanatına bakış. Ev Tekstili Dergisi, 22, 66-67.

Arslan, C. (2021). Havlu ve bornoz tasarım süreci örneklemesi. International Social Sciences Studies Journal, 7(76), 183-188. https://doi.org/10.26449/sssj.2898

Atalayer, G. (2001). Dokuma tasarımına giriş 1, Başlangıç ilkeleri yaratma süreci üzerine. İstanbul.

Atalayer, G., vd. (1993). Türk kültüründe sanat ve mimari, dünden bugüne Anadolu’da kumaş dokuma sanatı içinde (41-72.ss) İstanbul: Yeküv Yayınları.

Bahriyeli, B. ve Özkendirci, B. (2009). Kumaş yapı bilgisi ders notları. İstanbul: Suvari Matbaa.

Bayburtlu, I. (2020). Tasarım ve sanat sınırında heykelsi örme giysiler. Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi, 3(4), 66-88. https://doi.org/10.29228/usved.43623

Denizli İhracatçılar Birliği. (2024). İhracat raporları. (2024, Aralık 7). https://denib.gov.tr/files/downloads/aylik_rapor/kasim2024.pdf

Durur, G. ve Parer, O. (2009). Türkiye ve Denizli’de ev tekstillerine genel bir bakış. Tekstil Ve Mühendis, 16(76), 17-23.

Er Bıyıklı, N. (2021). Tekstil Ve Moda Tasarımı Eğitiminde Sektör İş Birliğiyle Yürütülen Tasarım Projelerinin Taraflar Açısından Önemi. Yıldız Journal of Art and Design, 8(1), 23-32. https://doi.org/10.47481/yjad.850266

Gürcüm, B. H. ve Üner, İ. (2016). Tekstil tasarımında kavramsal tasarım adımlarının uygulanması: Bir örnek kumaş koleksiyonu. Art-E Sanat Dergisi, 9(17), 26-52.

Önlü, N. (2004). Ev tekstilinde tasarımcının rolü. Ev Tekstili Dergisi, 11(40), 44-48.

Tanyer, S. ve Başaran, F. N. (2021). Tekstil tasarım süreci ve tasarımcının rolü: AART Uluslararası Anadolu Sanat Sempozyumu, Tam Bildiri Kitabı. Anadolu Üniversitesi Yayın No:4200, vol.1, 1726-1742.

Tasmacı, M. (1998). Ev tekstili tanım, özellikler ve sınıflandırılması. Ev Tekstili Dergisi, 5(16), 40.

Türkiye İhracatçılar Meclisi-2023/24 İhracat raporları. https://tim.org.tr/tr/ihracat-rakamlari

Yıldırım, L. (2007). Günümüz ev tekstili tasarımını etkileyen faktörlerin saptanması ve türk ev tekstilindeki durumu. Sanatta yeterlilik tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.

Görsel Kaynakça

Denizli İhracatçılar Birliği. (2024) DENİB Arşiv Kaynakları.

Denizli İhracatçılar Birliği. (2022). DENİB Design 2. Ev ve Banyo Tekstili Tasarım Yarışması Kataloğu, Denizli.

Denizli İhracatçılar Birliği. (2023). DENİB Design 3. Ev ve Banyo Tekstili Tasarım Yarışması Kataloğu, Denizli.

Published

2024-12-31

How to Cite

IŞILDAR HEKİM, F. (2024). BATHROOM TEXTILE DESIGN, PRODUCTION ANALYSES AND APPLICATIONS: BANYO TEKSTİLİ TASARIMI, ÜRETİM ÇÖZÜMLEMELERİ VE UYGULAMALAR. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 10(48), 227–241. https://doi.org/10.5281/zenodo.14587743