TRANSPARENT TURQUZE GLAZED UNDERGLAZE DECORATED VESSEL PIECES MOTIF RESTITUTION IN ADIYAMAN MUSEUM (SAMSAT)


Abstract views: 159 / PDF downloads: 76

Authors

  • Hülya AK Adıyaman üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10394919

Abstract

Samsat, one of the easiest places to cross the Euphrates River, has been an important center throughout history due to its location on military and commercial routes. The immense mound, situated in the district of Adıyaman province's old settlement of Samsat, was uncovered prior to the Atatürk Dam's waters rising, owing to the excavations that began in 1964 and the Middle East Technical University's 1978 rescue excavations project. During these excavations, high-quality ceramic artifacts from the Artuqid and Ayyubid Periods, dating to the 12th and 13th centuries, were discovered. The majority of these ceramics are in fragments, and only a few are complete or almost complete. Ceramic pieces from the 12th and 13th centuries were studied in the Adıyaman Museum warehouse, and glazed and ornamented examples were chosen. Rakka type ceramics, which have an underglaze decoration and a transparent turquoise glaze, were studied by focusing on the body and glaze structure and choosing examples whose motifs could be completed. Following the definition of these examples, CorelDRAW, a vector-based graphic design application, was used to sketch, finish, and color the motifs on the fractured pieces. The broken fragments of these ceramics that left their mark on a time are expected to be identified, and the restitution of the motifs on them will be compared with similar motifs and used as a reference for their reproduction. The restoration of the motifs on these items, which are only visible in the publications, will bring the themes to light, inspire artists aspiring to work in this field, and benefit the community and the museum.

References

Ak, H. (2023, 07). Adıyaman Müzesi'ndeki 12. ve 13. yy. Samsat Seramiklerinin Motif Restitüsyonu ve Örnek Uygulamalar. Sanatta Yeterlik Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.

Bakırcı, M. (1997, 10 28). Türkiye'de Yer Değiştiren Şehirlere Yeni Bir Örnek: Samsat. Türk Coğrafya Dergisi, s. 365-397.

Bulut, L. (1994, 7 1). Kabartma Desenli Samsat Ortaçağ Seramikleri. Ege üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Sanat Tarihi Dergisi, s. 2-18.

Bulut, L. (2000). Samsat Ortaçağ Seramikleri(Lüster ve Sıraltılar). İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.

Bulut, L. (2007). Samsat Kazısı Buluntuları. (. G.-Z. Çobanlı) içinde, Anadolu’daki Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı (s. 170-197). Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

Çeken, M. (2007). Hasankeyf Kazısı Seramik Fırınları, Atölyeleri ve Seramikleri. (. G. Öney-Z.Çobanlı) içinde, Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı (s. 245-261). Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

Gök Gürhan, S. (2007). Selçuklu Dönemi Kazıları. (. G.-Z. Çobanlı) içinde, Anadolu’daki Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı (s. 103-110). Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

Grube, E. (1965, February). The art of Islamic Pottery. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, s. 209-228.

Mason, R. B. (1997). “Medieval Syrian Lustre-painted and Associated Wares: Typology in a Multidisciplinary Study”. Levant The Journel of the Councıl for British Research in the Levant, s. 169-200.

Ölçer, S. (2020, 11). Harran Örnekleri Işığında Sıraltı Tekniğinde Rakka Seramikleri”. Sanat Tarihi Dergisi, s. 831-859.

Öney, G. (1983, 2 1). Bir Grup Selçuklu Seramiğinde İnsan Tasviri. Ege Üniversitesi, Sanat Tarihi Dergisi, s. 86-105.

Özgüç, N. (1985). Samsat 1984 Yılı Kazıları. VII. Kazı Sonuçları Toplantısı (s. 221-227). Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

Özgüç, N. (2009). Samsat: Sümeysat, Samosata, Kumaha, Hahha, Hahhum. Ankara: Türk Tarih Kurumu.

Polat, T. (2020). Adıyaman Müzesi'nde Bulunan Samsat Sırlı Seramikleri. Konya: Palet Yayınları.

Tarih İçin Kaynak - Source for History. (2019, Aralık 6). https://kaynaklarlatarih.blogspot.com/2019/12/hoyuk-nedir.html adresinden alındı

Published

2023-12-16

How to Cite

AK, H. (2023). TRANSPARENT TURQUZE GLAZED UNDERGLAZE DECORATED VESSEL PIECES MOTIF RESTITUTION IN ADIYAMAN MUSEUM (SAMSAT). Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 9(36), 48–61. https://doi.org/10.5281/zenodo.10394919