STOP-MOTİON ANİMASYONDA DRAMATİK ANLATIM ARACI OLARAK IŞIK TASARIMI VE ANOMALİSA FİLMİ ÜZERİNDEN BİR İNCELEME

LIGHTING DESIGN AS A DRAMATIC NARRATIVE TOOL IN STOP-MOTION ANIMATION: AN ANALYSIS THROUGH THE FILM ANOMALISA


Özet Görüntüleme: 25 / PDF İndirme: 8

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14217878

Anahtar Kelimeler:

Anahtar kelimeler: Stop-motion, animasyon, ışık tasarımı, Anomalisa

Özet

Stop-motion animasyonda ışık tasarımı, hikâyenin atmosferini yaratmada ve karakterlerin duygusal durumlarını ifade etme açısından önemli bir araç olarak değerlendirilmekte; tiyatroda sahne aydınlatma prensipleriyle benzerlik göstermektedir. Ancak stop-motion animasyonun her karesi için ışık kaynak ve yönleri yeniden belirlenmekte; değişen kamera çekim açıları ile mekân değişimleri göz önüne alınarak ışık yönlerinin her karede yeniden ayarlanması bu tekniğin belirleyici eylemlerinden biri olmaktadır. Bu bağlamda ışık tasarımı anlatıyı destekleyen ve izleyicinin duygusal tepkilerini yönlendiren bir unsur olarak ele alınmaktadır. Anomalisa, stop-motion tekniği kullanılarak yaratılan bir film olup karakterlerin duygusal derinliğini ve hikâyenin atmosferini güçlendirmek için ışık tasarımının nasıl kullanıldığını gösteren etkileyici bir örnektir. Bu çalışmada, 2015 yapımı Anomalisa filmi örnek alınarak ışık tasarımının stop-motion animasyonda dramatik anlatımdaki etkileri incelenmekte; dramatik anlatımı zenginleştiren unsurlar üzerinde durulmaktadır. Araştırma sonucunda Anomalisa filminde ışık tasarımı karakterlerin fiziksel çevresini aydınlatmanın ötesine geçerek, onların psikolojik dünyasını ve duygusal durumlarını anlatmanın aracı haline gelmiştir. Kullanılan ışık tasarım teknikleri ve renk kompozisyonları, filmin dramatik anlatımına katkı sağlarken, izleyiciyi de karakterlerin zihinsel yolculuğuna dâhil etmektedir.

Referanslar

Benedetto, S. d. (2012). Tiyatro Tasarımı. Ankara: De Ki Basım Yayın.

Brown, B. (2008). Sinemada ve Videoda Işıklandırma. İstanbul: Hil Yayıncılık.

Candemir, A. (2008). Video Kamera: Stüdyo Ortamları ve Dış Çekimler. Eskişehir: Anadolu üniversitesi Yayınları.

Dercksen, D. (2016, February 22). The Stop-Motion Animation Magic Of Anomalisa. the writing studio: https://writingstudio.co.za/the-stop-motion-animation-magic-of-anomalisa/ adresinden alındı

Gasek, T. (2012). Frame-by-frame stop motion: The Guide to Non-Traditional Animation Techniques. Oxford: Focal Press.

Kılıç, L. (2003). Görüntü Estetiği. İstanbul: İnkılap Yayınları .

Lepot, C. (2013). Stop motion: From plastic to plasmatic cinema. Animation Practice, Process & Production, 3(1-2), 133-148.

Macnab, G. (2016, march 10). Anomalisa, film review: Charlie Kaufman brings new depths to animation. Independent: https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/reviews/anomalisa-film-review-charlie-kaufman-brings-new-depths-to-animation-a6924251.html adresinden alındı

Malkiewicz, K. (1986). Film Lighting. New York: Prentice Hall Press.

Maselli, V. (2018). The Evolution of Stop-motion Animation Technique Through 120 Years of Technological Innovations. International Journal of Literature and Arts 6(3), 54-62.

Millerson, G. (1989). TV Scenic Design Handbook. London: Focal Press.

Millerson, G. (2002). Lighting for Television and Film. Great Britain: Focal Press.

Mojtabai, R. (1994). Fregoli Syndrome. Australian and New Zeland Journal of Psyhiatry, 458-462.

Moore, R. (2016, January 20). movie review: Anomalisa. Movie Nation: https://rogersmovienation.com/2016/01/20/movie-review-anomalisa/ adresinden alındı

Peter Lord, B. S. (2015). Cracking Animation :The Aardman Book of 3D Animation. London: Thames and Hudson.

Pikkov, Ü. (2010). Animasophy. Estonia: The Estonian Academy of Arts.

Purves, B. (2010). Basics animation 04: Stop-motion (Vol. 4). london: Ava Publishing.

Purves, B. J. (2014). Stop-Motion Animation Frame by Frame Film-making with Puppets and Models. London: Bloomsbury Publishing .

Sayatman, N. R. (2013). Design of Claymation with Virtual-Set Methods for Animation Film Production. research gate: https://www.researchgate.net/publication/310480994 adresinden alındı

Shaw, S. (2017). Stop Motion :Craft Skills for Model Animation. FL: CRC Press.

Siti Hajar Aznam, H. R. (2020). STOP MOTION AS A MEDIUM TO TEACH AND LEARN EXPERIMENTAL ANIMATION. Voice of Academia, 42-49.

starburnsindustries. (2020). https://www.starburnsindustries.com/behind-the-scenes?pgid=j5kaxw2m-bd5b2ad2-16d7-415b-9ff7-ef59231fe85f adresinden alındı

Şenyapılı, Ö. (1998). Sinema ve Tasarım. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.

Thomas, F., & Johnston, O. (1981). The Illusion of Life: Disney Animation. New York: Disney Edition.

İndir

Yayınlanmış

2024-11-25

Nasıl Atıf Yapılır

ZORKUN ÇAĞLAYAN, N. H., & BERBER, L. (2024). STOP-MOTİON ANİMASYONDA DRAMATİK ANLATIM ARACI OLARAK IŞIK TASARIMI VE ANOMALİSA FİLMİ ÜZERİNDEN BİR İNCELEME: LIGHTING DESIGN AS A DRAMATIC NARRATIVE TOOL IN STOP-MOTION ANIMATION: AN ANALYSIS THROUGH THE FILM ANOMALISA. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 10(47), 172–181. https://doi.org/10.5281/zenodo.14217878