KİLİSE İÇİN BEGUİNELER SAPKIN MI? MİSTİK Mİ?


Özet Görüntüleme: 79 / PDF İndirme: 25

Yazarlar

  • DERYA GÜRTAŞ DÜNDAR AYDIN ADNAN MENDERES ÜNV.

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8430289

Anahtar Kelimeler:

Orta Çağ Avrupa, Beguine, Kadın, Dinler Tarihi, Hristiyanlık, Kilise

Özet

Beguine kadınlarını, manastır kuralına tâbi olmayan laik sınıfa mensup dindar kadınlar olarak tanımlamak mümkündür. Beguinelere ait evler, XII.yy.da Fransa’da ortaya çıkmış; daha sonra Almanya’ya yayılmıştır. Beguine isminin Avrupa’da daha fazla duyulmaya başlaması, XIII. yy.da olmuştur. Özellikle ön plana çıktıkları coğrafi bölgeler, Kuzey Fransa ve Almanya civarları olmuştur. Karakteristik ifadeleri yoksullara, hastalara ve acı çekenlere hizmette bulunmak ve hayır işleri ile meşgul olmaktır. Beguinelerin bu mütevazi ve dindar yaşamları, kendi dönemlerinde bile örnek gösterilen noktalardan biri olmuştur.  Beguineler, birincil işlerini manastırın kendi duvarları içinde yapmışlarsa da çoğu zaman Beguineler hastanelerde, cüzzam hastanelerinde, okullarda ya da benzeri yerlerde hizmet etmek, şifa dağıtmak ve hayır işi yapmak için dışarı çıkmışlardır.

Kilise için kadınların dinî hayattaki yeri ancak mistisizm boyutunda saygı gösterilmesi gereken bir şeydi, kilise boyutunda kurumsal bir etkileri olamazdı. Beguinelerin kilise ile ilişkileri incelendiğinde hem bir kadın hareketi hem de kiliseden bağımsız laik bir grup olmaları nedeniyle özellikle kontrol altında tutulduğu söylenilebilir. Beguinelerin kilise tarafından sapkın olarak görülmesinin nedeni, onların “Özgür Ruh Hareketi” gibi heretik akımlarla ilişkili olduğu inancından ileri gelmiştir. Bu süreçte bazı Beguineli kadınların sapkın olarak nitelendirilmesi, kilise ile aradaki savaşın ilk kıvılcımı olmuştur. Bu makalede kilisenin bu muhafazakâr kadınları sapkın olarak ilan etme süreci, bu sürecin neden ve sonuçları ile anlatılmıştır.

Referanslar

Akalın, K.H. (2013). “Reform Sürecindeki Avrupa’da Ticaret Yasağından Kurtuluşu”. KAU IIBF Dergisi, 4(5): 149-168.

Abaydın, H. (2017). “Lutherci Protestan Teolojide Kadının Yeri ve Reform Sürecindeki Rolü”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Bartlett, R. (2023). “Jacques de Vitry (d. 1240) and the Religious Life of his Time”, The Journal of the Histoical Association,108( 379-380): 3-19

Brown, J. N. (2010). “The Chaste Erotics of Mary Oigniesli Mary and Jacques de Vitry”, Journal of the History of Sexuality, 19(1): 74-92.

Canaslan E. (2021). “A Forgotten Figure of Philosophical Theology: Marguerite Porete” Fe Dergi 13(1): 155-164.

Erbaba, H. (2015). “Sivil Toplum Örgütlerindeki Yönetici Kadınların “Sivil Toplumda Kadın ve Kadın Yöneticilik Sorunları”na İlişkin Görüşlerinin İrdelenmesi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41): 1211-1219.

Evans, G. (2018). “The Historical (mis)Perceptions of the Thirteenth-Century Beguines”, The Graduating Thesis. The Department of History in University of British Columbia, Canada.

Field, S. L. (2012). The Beguine, The Angel, And The Inquisitor The Trials Of Marguerite Porete And Guiard Of Cressonessart, University Of Notre Dame Press, İndiana.

Frank, R.M. (2011). A Diachronic Analysis of the Religious Role of the Woman in Euskal Herria, The Serora and her Helpers, University of Lowa. Online artickle: https://www.academia.edu/472713/A_Diachronic_Analysis_of_the_Religious_Role_of_the_Woman_in_Basque_Culture_The_Serora_and_her_Helpers. E.T.25.08.2023.

Genç, Ö. (2012). “Orta Çağ Avrupası’nın Dini ve Sosyal Hayatına İlişkin Bir Bildiri: Duplex Legationis Edictum”, Tarih Araştırmaları Dergisi, 31(51): 39- 62

Gülmez, D. (2011). “Orta Çağ’da Kadın Örgütleri Anadolu ve Avrupa Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Herlihy, D. (1968). Medieval Culture And Society, Palgrave Macmıllan.

--------------(1973). Three Patterns of Social Mobility in Medieval History, The Journal of Interdisciplinary History, 3(4), 623-647.

Hemşinli H.- Akman, Z.O (2020). “Akılcı İnançtan İnançlı Akla: Deizm ve Panteizm Kıskacında Einstein’in Tanrı Anlayışı”, Bilimname XLI, 2020/1: 723-761

Howard E. B. (2019). “The Beguine Option: A Persistent Past and a Promising Future of Christian Monasticism”, Religions, 10(491): 1-24.

Heffernan C. F. (2021). The Vita of Mary Oigniesli Mary and Late Medieval England, Neophilologus, 105(1), 137–145.

Lea, H. C. (1906). A History of the Inquisition of the Middle Ages, V. 2, Network: The Macmillian Company.

İmamoğlu, T. (2001). “Orta Çağ Batı Dünyasında Din – Siyaset İlişkisi ve Sekülerleşme Seyrine Genel Bir Bakış “, Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 1(2): 99 -106,

Kaelber L. (1997). “Weavers into Heretics? The Social Organization of Early-Thirteenth-Century Catharism in Comparative Perspective”, Social Science History, 21(1): 111-137.

Kahveci, K. (2013). “Mistik Düğün”, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 50: 83-90.

Magee,M.D.(2002) Christian Heresy Heresy and the Free Spirit: Beghards and Béguines, Online article:https://www.academia.edu/17812335/Heresy_and_the_Free_Spirit_Beghards_and_B%C3%A9guines E.T: 07.08.2023.

Morrison, S. S. (2016). Medieval Woman’s Companion/Women’s Lives in the European Middle Ages. Oxbow Books, USA.

Mitchell. L.E (2011). Women In Medieval Western European Culture, Routledge.

Olgun, H. (2004). Protestan Ahlakiliği Sorunu ve Philip Melanchthon, Milel ve Nihal, 2 (1): 115-144.

Opitz, C. (2005). “Geç Orta Çağ’da Yaşam”, (Ed: Georges Duby- Michelle Perrot,). Kadınların Tarihi: Orta Çağ’ın Sessizliği C.II, ss.257-301. Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul.

Spencer-Hall, A. (2017). “Mary of Oignies, of Nivelles, or of Villers: The Multiple Textual Identities of a 13th-Century Holy Woman” Open Library of Humanities, 3(1): 1–34,

Şen, M. S. (2022). “Orta Çağ Dilenci Keşiş ve Gezginci Derviş Topluluklarının Karşılaştırmalı Bir İncelemesi”, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimler Dergisi ,19: 37-65.

Simons, W. (2001). Beguine Communities in the Medieval Low Countries, 1200–1565, University of Pennsylvania Press.

Temiztürk, H. (2022). Kutsallık ve Heretiklik Arasında Bağımsız Mistik Kadınlar: Beguineler, Mevzu: Sosyal Bilimler Dergisi, 8: 43-69.

Tarrant J. (1974). “The Clementine Decrees On The Beguines: Conciliar and Papal Versions”, Archivum Historiae Pontificiae, 12: 300-308.

Voaden, R. (1994). “God's Words, Women's Voices: Discretıo Spirituum In The Writing Of Late-Medieval Women Visionaries”, Doctoral Thesis, The University Of York Department Of English And Related Literature. United Kingdom.

Woods, R.V. (1977). Mediaval and Modern Women Mystics: The Evidential Character Of Religious Experience. Religious Experience Research Centre. https://repository.uwtsd.ac.uk/id/eprint/360/1/RERC2-007-1-WOO.pdf Erişim tarihi:10.06.2023

Whaley, L. (2011). Women and the Practice of Medical Care in Early Modern Europe, 1400-1800, Palgrave.

Ünal, B.Ç. (2023). Orta Çağ Avrupası’nda Mistik Bir Oluşum: Beguineler, ETÜT Dergisi, 6: 9-20.

İndir

Yayınlanmış

2023-10-11

Nasıl Atıf Yapılır

GÜRTAŞ DÜNDAR, D. (2023). KİLİSE İÇİN BEGUİNELER SAPKIN MI? MİSTİK Mİ?. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 9(34), 88–102. https://doi.org/10.5281/zenodo.8430289