LUKÁCS’IN ESTETİK KURAMINDA BÜTÜNLÜK KAVRAMI
Özet Görüntüleme: 217 / PDF İndirme: 129
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8024615Anahtar Kelimeler:
Lukács, Estetik, Bütünlük, Roman Kuramı, Sanat, GerçeklikÖzet
Yirminci yüzyılda estetik alanına katkıda bulunan filozoflar arasında Georg Lukács, sanatın kaynağına ve insan emeğinin sanatsal faaliyete dönüşürken temel bir kategori olarak tarihsel-toplumsal açıdan nasıl gelişim gösterdiğine yönelik soruyu aslında sadece Estetiğin Özyapısı adlı yapıtında değil, ilk yapıtlarından biri olan, henüz 1914-15 yıllarında tamamladığı Roman Kuramı adlı yapıtından itibaren sorar. Her ne kadar Lukács yapıtın 1962’de yapılan baskısına yazdığı önsözde geriye dönüp edebiyata ve felsefeye yaklaşımına baktığında kendisini henüz dünyayı bütünsel olarak bir ideoloji perspektifinden görmediği için sentetik bir tutumda olmakla eleştirse de, bu yapıtın Lukács’ın düşünsel akışındaki yeri ve özellikle de estetik kuramını oluşturan yolun başlangıcı olması bakımından önemi yadsınamaz. Bütünlük kavramı Lukács’ın sadece estetiğinde değil ontolojisinde de merkezi bir kavram olmakla aslında onun insanın bilinci ve pratiği arasında nesnel dünyayla ilişkilenmesini anlamaya yönelik sistematik çalışmasında Roman Kuramı sonrasında da karşımıza çıkar. Lukács’ın estetik kuramının en kapsamlı sunumu olan Estetiğin Özyapısı adlı yapıtında nesnel dünyanın yansıtılma biçimleri arasında sanatın, bu bütünlüğü dolayımlı bir biçimde yeni bir dünyayı kurarak nasıl kurduğu sorusuna da cevap aranır. Nesnel gerçekliğin yansıtılmasının üç biçiminden biri olarak sanatın kendi bağımsız alanını yaratmasında ve “kendi-için” bir etkinlik olmasında nesnel gerçeklikle ne türden bir ilişki kurduğu burada temel meselelerden biridir. Bu çalışmada Lukács’ın estetik kuramında bütünlük kavramının yeri Roman Kuramı ve Estetiğin Özyapısı eserleri çerçevesinde tartışılacaktır.
Referanslar
Hohendahl, P. U. (2011). The Theory of the Novel and the Concept of Realism in Lukács and Adorno. Georg Lukács Reconsidered. Critical Essays in Politics, Philosophy and Aesthetics. ed. Michael J. Thompson, Continuum Publishing. London. ss. 75-99.
Kiralyfalvi, B. (2015). The Aesthetics of Gyorgy Lukacs. Princeton University Press. Princeton.
Lukács, G. (1999). Estetik. 1. Cilt. çev: Ahmet Cemal. Payel Yayınları. İstanbul.
Lukács, G. (2011). Roman Kuramı, çev. Cem Soydemir. Metis Yayınları. İstanbul.
Martin, J. (1984). Marxism and Totality: The Adventures of a Concept from Lukács to Habermas. University of California Press, Berkeley.
Parla, J. (2000). Don Kişot’tan Bugüne Roman. İletişim. İstanbul.
Raddatz, F. J. (1984). Lukacs. çev. Ender Ateşman. Alan Yayıncılık. İstanbul.
Thompson, M. (2011). Ontology and Totality: Reconstructing Lukács’ Concept of Critical Theory. Georg Lukács Reconsidered. Critical Essays in Politics, Philosophy and Aesthetics. ed. M. J. Thompson. Continuum Publishing. London. ss. 229–250.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.