KANT’IN ELEŞTİRİ FELSEFESİNDE BİLGİDEN YARGIYA İNSAN
Özet Görüntüleme: 233 / PDF İndirme: 199
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7926254Anahtar Kelimeler:
Kant, Eleştiri Felsefesi, Epistemoloji, Pratik Felsefe, EstetikÖzet
Immanuel Kant’ın eleştiri felsefesi yalnızca on sekizinci yüzyıl düşüncesinde yarattığı etki bakımından değil, aynı zamanda kendisinden sonra da devam edecek yeni felsefi düşünme alanlarına işaret etmesi ve bir bütün olarak modern dünyanın sorunlarına eğilmesi bakımından da günümüz düşüncesinde önemli bir odak olmayı sürdürür. Her ne kadar felsefe tarihi çalışmalarında sıklıkla Kant’ın eleştiri öncesi ve eleştiri sonrası çalışmaları şeklinde bir ayrıma rastlanıyorsa da Kant’ın ilk dönemlerinde metafiziğe ve bilime duyduğu ilgi, eleştiri felsefesinin temellerini oluşturur. Kant’ın eleştiri felsefesinde döneminin belli başlı krizlerine çözüm ürettiğinin, bunu yaparken de modern insanın kapasitelerini ortaya koymak suretiyle bir insan ve toplum tahayyülünde bulunduğunun altını çizmek gerekir. Zira Kant bilmenin eylemekle ilişkisini, öznel yargıların iletilebilirlik imkânını ve özgürlük ile zorunluluk arasındaki bağı tartışırken temelde insan türünün yetilerine işaret eder, ancak bunu belirli bir tarihsel dönemin gözlemine dayanarak değil gerçekleşebilecek olandan hareketle yapar. Bir başka deyişle Kant’ın eleştiri felsefesi “aklını kullanma cesareti” gösterebilecek ve böylelikle içine düştüğü kuramsal ve pratik krizlerden çıkabilecek insanın her dönemde kullanabileceği yetilerine işaret eder. Bu çalışmada Kant’ın eleştiri felsefesinde görülen insan anlayışı, özel olarak Yargı Gücünün Eleştirisi’ni, genelde ise üç kritiği ele alarak ortaya konulacaktır.
Referanslar
Altuğ, T. (1989). Kant Estetiği. Payel Yayınları. İstanbul
Ameriks, K. (2003). Intepreting Kant's Critiques. Clarendon Press. Oxford.
Baum, M. (2005). Kant ve Saf Aklın Eleştirisi. Cogito. 41-42:31-56.
Beiser, F. C. (2002). German Idealism. Harvard University Press. Cambridge.
Bird G. (2006). Kant’s Analytic Apparatus. A Companion to Kant. Blackwell 125-139. Oxford.
Deleuze G. (2011). Kant’ın Eleştiri Felsefesi. Cem Yayınevi. İstanbul.
Dicker, G. (2004). Kant’s Theory of Knowledge. Oxford University Press. New York.
Kant, I. (1993). Arı Usun Eleştirisi. İdea Yayınevi. İstanbul.
Kant, I. (1999). Pratik Aklın Eleştirisi. Türkiye Felsefe Kurumu. Ankara.
Kant, I. (2000). Critique of Power of Judgment. Cambridge. New York.
Kant, I. (2000). Gelecekte Bilim Olarak Ortaya Çıkabilecek Her Metafiziğe Prolegomena. Türkiye Felsefe Kurumu. Ankara.
Kant, I. (2013). Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi. Türkiye Felsefe Kurumu. Ankara.
Lyotard, J. F. (1994). Lessons on the Analytic of the Sublime. Stanford University Press. California.
Schaper, E. (2005). Beğeni, Yücelik ve Deha: Doğa ve Sanat Estetiği. Cogito. 41-42: 154-182.
Sullivan, R. J. (1994) An Introduction to Kant’s Ethics. Cambridge University Press. Cambridge.
Wenzel, C. H. (2005). An Introduction to Kant’s Aesthetics: Core Concepts and Problems. Blackwell. Oxford.
Wood, A. (2005). Kant. Blackwell. Oxford.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.