ERKEN DÖNEM ANİMASYON SİNEMASINDA ÉMILE EUGÈNE JEAN LOUIS COURTET VE ANTROPOMORFİZM


Özet Görüntüleme: 268 / PDF İndirme: 120

Yazarlar

  • Barış AYDIN Dr. Öğretim Üyesi, Dicle Üniversitesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi, Görsel Sanatlar Bölümü, baris.aydin@dicle.edu.tr, Diyarbakır/Türkiye, Orcid: 0000-0002-4311-7458
  • Merve ULUTAŞ Master Öğrencisi, Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi ABD, ulutas.merve02@gmail.com, Diyarbakır/Türkiye, Orcid: 0000-0002-8259-9381

DOI:

https://doi.org/10.51293/socrates.104

Anahtar Kelimeler:

Antropomorfizm, Emile Cohl, Karakter Tasarımı, Erken Dönem Animasyon

Özet

Animasyon sinemasının öncüllerinden olan Émile Eugène Jean Louis Courtet, yani bilinen ismi ile Emile Cohl, erken dönem animasyon sinemasının James Stuart Blackton ve Winsor McCay gibi diğer öncülerinden ayrılarak, bu evren içerisinde farklı yollar oluşturmuş kreatif bir kişiliktir. Bu yollardan birisi olan fotografik gerçeklikten uzaklaşan çöpten adam çizimlerinin yanı sıra günümüzde çizgi film ve animasyon sinemasında sıradışı yetilere sahip olan karakterlerin varlığı Emile Cohl’un animasyon sinemasında var ettiği bir mecaz algısı olarak karşımıza çıkmaktadır. Tasarlanan karakterlerin yüksek yerlerden atlamasına rağmen ayakları üzerine düşmesi ve hiçbir şekilde yara almaması, ölüm olgusunun bir damla kanın bile dökülmeden gerçekleşmesi, yok olmasına karşın yeniden tekrar tekrar var edilebilir olması, karakterlerin transformasyon geçirme yetisine sahip olması Cohl’un bu mecaz olgusuna örnek olarak gösterilebilir. Bu mecaz algısı ile birlikte Emile Cohl’un karakterlerinde tercih ettiği nesnelere ve hayvanlara insani nitelikler kazandırma çabası, antropomorfik karakterler oluşturmasını sağlamıştır. 1909 tarihli bir yapım olan “Aydaki Adam” filminde tasarlanan matadora dil uzatan ay karakteri, bunu kanıtlar niteliktedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, antropomorfik karakterlerin animasyon sineması içerisindeki ilk oluşumunun ve Emile Cohl’un hayat verdiği karakterlerin antropomorfizm sınırlılığında irdelenmesidir. Literatür taramasının yöntem olarak kullanıldığı bu araştırmada, Cohl’un animasyon sinemasına getirdiği yenilikler ve sunduğu katkılar, erken dönem animasyon sinemasının özellikleri ile birlikte öncüleri ve antropomorfizmin animasyon sinemasına dahil oluşu açıklanmaya çalışılmıştır.

İndir

Yayınlanmış

2021-10-15

Nasıl Atıf Yapılır

AYDIN, B., & ULUTAŞ, M. (2021). ERKEN DÖNEM ANİMASYON SİNEMASINDA ÉMILE EUGÈNE JEAN LOUIS COURTET VE ANTROPOMORFİZM. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 12, 81–97. https://doi.org/10.51293/socrates.104

Sayı

Bölüm

Makaleler